افزایش جزئی قیمت آهن در سایه ثبات
نوشته شده توسط : آهن پرایس

 

بازار آهن روز چهارشنبه نوسانات جزئی را تجربه کرد اما ثبات قیمت در اکثر مقاطع فولادی حاکم بود و تنها افزایش و کاهش

قیمت آهن در برخی مقاطع مشاهده شد. به نظر می‌رسد رکود در صنعت ساختمان، افزایش قیمت میلگرد، انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز دلایل احتمالی کاهش تقاضا هستند...

آهن پرایس: روز هارشنبه بازار آهن در ایران شاهد نوسانات جزئی بود؛ در حالی که ثبات قیمت در اکثر مقاطع فولادی حاکم بود، افزایش و کاهش قیمت آهن آلات در برخی موارد نیز مشاهده شد.

بازار ارز نیز مجددا روند افزایشی داشت و قیمت دلار از کانال 55 به کانال 56 هزار تومانی رسید به طوری که در پایان روز هم هر دلار حدود 56 هزار و 250 تومان مبادله شد.

میلگرد در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد، اما برخی تولیدکنندگان افزایش 50 تا 300 تومانی را در قیمت محصولات خود اعمال کردند؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور 23.810

تومان اعلام شد و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر با افزایش 100 تومانی به 24.400 تومان رسید، همچنین قیمت میلگرد ابرکوه هم 23.800 توامن اعلام شد.

تیرآهن نیز در اکثر سایزها ثبات قیمت داشت، به جز قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان که افزایش 10 تا 60 هزار تومانی را در برخی سایزها اعمال کرد.

قیمت روز ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر بود، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها افزایش 100 تا 400 تومانی داشت؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگیدر اکثر کارخانه‌ها ثبات داشتند.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، پروفیل در و پنجره و انواع پروفیل‌ها پروفیل در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود، به جز نیکان که کاهش 100 تومانی را در محصولات خود اعمال

کرد. قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی  و انواع لوله‌ها هم در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. قیمت نبشی و ناودانی نیز در عمده مبادی فرش بدون تغییر بود.

نوسانات 200 تا 300 تومانی امروز ناشی از رشد جزئی قیمت دلار و جو ناشی از خبر قطع گاز است. کف نرخ‌های پیشنهادی بازار همچنان حول و حوش 23500 تا 23600 تومان است؛ به عبارتی به رغم نوسانات افزایشی جزئی، تقاضا همچنان ضعیف گزارش می‌شود.

طبق نمودار قیمت میلگرد آجدار می‌توان گفت متوسط قیمت میلگرد در دو هفته گذشته حدود 870 تومان کاهش یافته است. پایین ترین قیمت میلگرد در سال جاری در آخر آبان با متوسط قیمت22 هزار تومان بود. طی 3 ماه از آذرماه تا بهمن، قیمت میلگرد حدود 3 هزار تومان گران شد که که 2 هزار تومان از این افزایش قیمت به دلیل نوسانات شدید دلار و کمبود عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا اعلام شد.

اما براساس گزارش‌ها طی دو هفته گذشته، قیمت میلگرد آجدار حدود 900 تومان کاهش یافته است به طوری که متوسط نرخ میلگرد آجدار استاندارد در روز چهارشنبه حدود 24.250 تومان برآورد شد.

تحلیلگران بازار معتقدند که ثبات قیمت در بازار آهن به دلیل کاهش تقاضا است و از طرف دیگر افزایش تولید توسط کارخانه‌های فولادی نیز به تعادل قیمت‌ها کمک می‌کند.

در بررسی دلایل احتمالی کاهش تقاضا می‌توان به مواردی همچون رکود در صنعت ساختمان، افزایش قیمت میلگرد در هفته‌های گذشته، انتظارات تورمی و نوسانات افزایشی نرخ ارز اشاره کرد.

البته به عقیده برخی کارشناسان رکود در صنعت ساختمان مهم‌ترین دلیل کاهش تقاضا برای میلگرد است که این امر ممکن است ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را نیز به دنبال داشته باشد.

گزارش‌ها از معاملات دیروز بورس کالا حاکی است از مجموع 278.159 تن میلگرد آجدار عرضه شده، تنها 10.584 تن به صورت نقدی معامله شد و میزان معاملات نقدی 3.8 درصد از کل عرضه را نشان می‌دهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:چالش فعلی بازار آهن

به عبارتی حدود 27 هزار تن نیز به صورت اعتباری معامله شد که 9.7 درصد از حجم عرضه را تشکیل می‌دهد؛ اما در مجموع، 13.5 درصد از میلگرد عرضه شده در بورس کالا به فروش رسید.

گفتنی است براساس معاملات بورس کالا و بازار آزاد کاهش تقاضا در مقایسه با عرضه‌ها به وضوح قابل مشاهده است.





:: برچسب‌ها: قیمت روز آهن آلات , قیمت میلگرد نیشابور , قیمت ورق گالوانیزه , قیمت میلگردآجدار , قیمت پروفیل ساختمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: